Линија
Republicki zavod za sport
16.03.2020.

Заштитите себе и друге


Корона вирус је под будним оком научника и истраживача широм света који између осталог истражују и то шта поједину популацију чини рањивијом за теже компликације болести. Оно што из искуства са другим вирусима знамо, јесте да постоје начини да смањимо нашу осетљивост јачањем имунитета целе породице. Осетљивост, односно пад имунитета у контакту са вирусима резултира појавом симптома. Што смо осетљивији то су веће шансе за обољевање. Дакле, јачањем имунитета смањујемо осетљивост организма, а самим тим штитимо себе и децу од болести. Након сваке прехладе и вируса имунитет је ослабљен. Зато је важно да до краја прележите болест и да дете не шаљете одмах у колектив након што се симптоми повуку. Вируси на ослабљен организам доносе већу опасност од компликација. Ово су неки од начина да заштитите своју породицу.

Имајте на уму да велика већина људи има благе симптоме болести, нарочито деца. Ипак, мере опраза су важне како не бисмо ширили вирус даље. Сваки вирус, а посебно онај који је нов па самим тим и недовољно истражен и без заштите у виду имунизације, може животно да угрози хроничне болеснике и старије особе. Важно је реаговати у најранијој фази болести. Зато већ при појави првих симптома изолујте дете из колектива. Тиме ћете спречити компликације али и ширење болести у колективу. 

Симптоми

-       повишена температура
-       кашаљ    
-       грлобоља
-       зачепљен нос
-       главобоља
-       кратак дах – отежано дисање
-       дрхтавица

У случају појаве првих симптома код једног од чланова породице најбоље је да позовете епидемиолога. Бројеве телефона погледајтe ОВДЕ.
 
Избегавајте контакте са другим људима уколико приметите симпмтоме који упућују на корона вирус. Болест се дијагностикује искључиво тестовима које морате урадити у дому здравља. Док се не утврди шта је у питању изолујте се и уколико сумњате на корона вирус позовите број 064 8945 235 специјални број за COVID-19 , Институт за јавно здравље Србије 011 2684 566 или епидемиолога по вашем месту пребивалишта.
 
Здрава исхрана је темељ изградње доброг имунитета. Храните се разноврсно и користите намирнице и зачине који имају антивирусно дејство: кокосово уље, бели лук, ђумбир, оригано, зелени чај, јабуково сирће, матичњак и др. Једите пуно разнобојног воћа и поврћа. Пуни су антиоксиданаса. Свака боја пружа различиту антиоксидацијску снагу. Уколико ваше дете није љубитељ воћа и поврћа, пробајте са здравим смутијем, додавањем зачина у супу, комбиновањем намирница са оним које дете воли или креативним аранжирањем намирница. Редовно хидрирајте организам испијањем обичне воде, лимунаде и чаја. Избегавајте газиране и заслађене напитке. Минимум два пута у току дана, а пожељно је и чешће проветравајте просторије у којој боравите. Не заборавите да исто важи и за ваше радно окружење. 
 
Деца која већи део дана проводена свежем ваздуху одпорнија су на прехладе, вирусе и инфекције. Сваки дан изведите дете на свеж ваздух, то је добра превентива и за дете и за вас. Сваки дан минимум сат времена будите напољу са децом без обзира на временске услове. 
 
Једина препорука која се односи директно на корона вирус, COVID-19 је избегавање непотребног контакта са домаћим животињама због претпостављеног преноса са животиње и човека. Све остале препоруке превенције односе се на спречавање болести и јачање имунитета без обзира на то који вируси тренутно циркулишу у нашем окружењу. 
 
Дајте све од себе да држите прсте даље од лица! Први корак је помагање деци (и одраслима) да буду пажљиви јер најчешће несвесно додирујемо лице, уста, нос и очи. Зато помозите својој деци да примете када додирују лице, како би могли обратити пажњу да их не додирују чак и када нисте са њима. Претворите учење у игру па сваки пут кад неко додирне лице нека отрчи један круг око стола или већ смислите своја правила. Различите студије су показале да лице додирујемо у просеку 23 - 50 пута на сат.
 
Јако је важно да руке перемо често и правилно и да то научимо децу тако да исто поступају и када нису поред нас. У вртићу не постоје услови у којима би васпитачица са сваким дететом понаособ прала руке. Исто важи и за школу. Учите децу како да перу руке и да им то пређе у рутину. Делује једноставно али уколико немамо усађену ту навику треба времена да се усвоји. То посебно важи за децу. Зато учење започните што пре. Употребљене марамице не држите по џеповима, кревету, надкасни јер на тај начин веома брзо ширите заразу.
 
Избегавајте руковање, грљење и љубљење (одржавајте размак од барем 1m код разговора), јавне скупове и затворена места у којима борави пуно људи и блиски контакт с особама које имају симптоме инфекције дисајних путева.
 
На основу доступних информација корона вирус у највећем броју случајева прође без већих компликација. Охрабрује и вест да деца нису подложна и да изузетно ретко обољевају. Међутим, деца и одрасли који бораве у колективима су и у случају других вируса и инфекција највећи преносиоци. Зато у овом периоду поштедите баке и деке, посебно ако је дете болесно. 

 



                       
Сва права задржана © 2011 Завод за спорт и медицину спорта Републике Србије. Дизајн и развој Неотек д.о.о.